Психологија

  • Врста и ниво студија: Основне академске
  • Статус предмета: Изборни
  • Број ЕСПБ: 3
  • Семестар: I
  • Број часова: 1+1

Основни циљ и задаци предмета су да студенти овладају оним психолошким садржајима који су нужан предуслов успешног обављања васпитно-образовне делатности и неопходан су елеменат њиховог позивног образовања.

Примена стечених знања из предмета Психологија у просторном планирању.

Предавања:

Методе и технике психолошких истраживања: експеримент, социо-метрија, анкета, посматрање, интервју; 2) Појам учења. Врсте учења. Теорије учења. Методе учења. Однос између учења и развоја; 3) Мишљење и говор. Развој стваралачког мишљења; 4) Појам интелигенције. Утицај наследних и срединских фактора на развој интелигенције. Мерење интелигенције и класификација количника интелигенције; 5) Памћење. Врсте памћења. Мерење памћења; 6) Заборављање. Фактори који утичу на заборављање. Појам ретроактивне инхибиције; 7) Трансфер. Врсте трансфера. Методе испитивања трансфера. Теорије трансфера: теорија формалне дисциплине, теорија идентичних елемената, теорија генерализације; 8) Интелектуални рад и умор. Праћење напредовања у току учења: кривуље учења; 9) Досије ученика; 10) Програмирана настава. Теоријске основе програмиране наставе. Типови програмирања. Полупрограмирање; 11) Испитивање и оцењивање знања ученика. Различити начини и системи оцењивања. Фактори који утичу на оцењивање. Покушај објективизације оцењивања путем теста знања. Начин конструкције тестова знања. Коришћење резултата са теста знања. Недостаци оцењивања путем теста знања; 12) Основни појмови из психологије личности. Теорије личности: Фројдова, Адлерова, Фромова и Олпортова. Типологије личности: Јунгова, Кречмерова и Шелдонова; 13) Фрустрације и конфликти. Начини реаговања на фрустрације; 14) Адолесценција. Полно сазревање адолесцената и проблеми у вези са њим. Интелектуални развој у адолесценцији: развој формалних операција. Емоционални развој у адолесценцији. Трагање за личним идентитетом. Проблеми у вези са избором позива, осамостаљивањем, прихватањем личне животне филозофије. Социјални развој у адолесценцији. Сукоби у адолесценцији; 15) Психологија наставника. Мотивација за избор наставничког позива. Комплексност наставникове делатности. Личност наставника; 16) Психолошки проблеми васпитања и самоваспитања. Јединство личног и социјалног. Развијање моралне свести, моралног суђења и моралне савести код ученика; 17) Психолошки аспекти формирања разредних заједница. Дисциплина у школи. Ментално-хигијенски проблеми у школи; 18) Активна и интерактивна настава; 19) Радне навике. Навика места и навика времена. Начин формирања радних навика. Појам плана рада. Начин прављења плана рада, захтеви који се постављају при његовом прављењу и тешкоће у реализацији.

Вежбе: Вежбе консеквентно прате програм предавања.

Лидија Вучић: Педагошка психологија, Друштво психолога Србије, Београд, 1990

Стевановић, Б.: Педагошка психологија, Завод за уџбенике и наставна средстава, Београд, 1978

Никола Рот: Психологија личности, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 1980

Вера Смиљанић и Иван Толичич: Дечја психологија, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 1982

Грђић, Г., Његић, Р., Обрадовић, С.: Статистика за економисте, Институт за економска истраживања, Београд, 1970.