Методологија проучавања процеса наставе географије

  • Врста и ниво студија: Докторске студије
  • Наставник: др Славољуб Јовановић
  • Статус предмета: Изборни
  • Број ЕСПБ: 8
  • Семестар: II
  • Број часова: 4

Упознавање са основним теоријско-методолошким проблемима проучавања наставе географије.
Оспособљавање за критичко сагледавање различитих врста истраживања процеса наставе географије.
Оспособљавање за разумевање процеса научног истраживања и за самостално пројектовање и реализацију једноставних истраживања педагошких аспеката наставе географије.

На крају курса студент:

  • Наводи и објашњава теоријско- методолошке проблеме проучавања наставе географије
  • Уочава домете и ограничења различитих врста истраживања процеса наставе географије (квантитативних, квалитативних, акционих...)
  • Уочава проблеме у настави географије које треба истражити
  • Дефинише предмет, циљеве, задатке истраживања, као и почетне хипотезе
  • Врши избор релевантних метода и техника истраживања и ефикасно их примењује у истраживачком поступку
  • Врши избор релевантног узорка истраживања према утврђеним критеријумима избора
  • Самостално конструише инструменте истраживања, проверава њихове метријске карактеристике и примењује их у истраживању
  • Самостално спроводи поступке прикупљања и сређивања података
  • Користи компјутерске програме за.формирање база података и за.статистичку обраду података
  • Ефикасно анализира и интерпретира добијене резултате и изводи релевантне закључке
  • Смислено презентује резултате истраживања
  1. Савремене тенденције и врсте истраживања у настави географије.
  2. Квалитативна истраживања у настави географије.
  3. Педагошки експеримент у настави географије.
  4. Акционо истраживање у настави географије.
  5. Избор научног проблема из угла праксе, науке, као и самих могућности.
  6. Израда пројекта истраживања, дефинисање циљева, задатака и научних хипотеза истраживања.
  7. Варијабле и индикатори у истраживању.
  8. Избор метода и техника истраживања.
  9. Врсте узорака и критеријуми избора.
  10. Конструкција и метријске карактеристике инструмената.
  11. Прикупљање и сређивање података.
  12. Статистички поступци за обраду података.
  13. Компјутерски програми за обраду података (MS Office Excel, SPSS).
  14. Поступци анализе и графичког приказивања података, интерпретација резултата и писање извештаја.
  15. Примена резултата истраживања у пракси.

Баковљев, М. (1997). Основи методологије педагошких истраживања, Научна књига, Београд.
Банђур, В. и Поткоњак, Н. (1999). Методологија педагогије. Савез педагошких друштава Југославије, Београд.
Blattner, P., L. Urlich, K. Cook & T. Dysk (2000). Vodič kroz Microsoft Excel 2000. Computer Equipment and Trade, Beograd.
Коцић, Љ. (1983). Експериментална педагогија. Просвета и Институт за педагошка истраживања, Београд.
Матовић, Н. (2007). Мерење у педагошким истраживањима. Институт за педагогију и андрагогију, Филозофски факултет, Београд.
Mužić, V. (1986). Методологија педагошког истраживања. Завод за уџбенике и наставна средства, Сарајево.
Пешић, М. и сарадници (2004), Педагогија у акцији. Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета, Београд.
Ристић, Ж. (2006). О истраживању, методу и знању. Институт за педагошка истраживања, Београд.
Росић, В. (2001). Теоријско-методолошка утемељеност педагошких истраживања. Филозофски факултет Свеучилишта у Ријеци. Ријека.
Pallant, J. (2009). SPSS Priručnik za preživljavanje, Mikro knjiga, Novi Sad.
Чланци из стручних часописа који су објављени на Интернету у којима се приказују резултати истраживања педагошких питања везаних за наставу географије.