Metodologija proučavanja procesa nastave geografije

  • Vrsta i nivo studija: Doktorske studije
  • Nastavnik: dr Slavoljub Jovanović
  • Status predmeta: Izborni
  • Broj ESPB: 8
  • Semestar: II
  • Broj časova: 4

Upoznavanje sa osnovnim teorijsko-metodološkim problemima proučavanja nastave geografije.
Osposobljavanje za kritičko sagledavanje različitih vrsta istraživanja procesa nastave geografije.
Osposobljavanje za razumevanje procesa naučnog istraživanja i za samostalno projektovanje i realizaciju jednostavnih istraživanja pedagoških aspekata nastave geografije.

Na kraju kursa student:

  • Navodi i objašnjava teorijsko- metodološke probleme proučavanja nastave geografije
  • Uočava domete i ograničenja različitih vrsta istraživanja procesa nastave geografije (kvantitativnih, kvalitativnih, akcionih...)
  • Uočava probleme u nastavi geografije koje treba istražiti
  • Definiše predmet, ciljeve, zadatke istraživanja, kao i početne hipoteze
  • Vrši izbor relevantnih metoda i tehnika istraživanja i efikasno ih primenjuje u istraživačkom postupku
  • Vrši izbor relevantnog uzorka istraživanja prema utvrđenim kriterijumima izbora
  • Samostalno konstruiše instrumente istraživanja, proverava njihove metrijske karakteristike i primenjuje ih u istraživanju
  • Samostalno sprovodi postupke prikupljanja i sređivanja podataka
  • Koristi kompjuterske programe za.formiranje baza podataka i za.statističku obradu podataka
  • Efikasno analizira i interpretira dobijene rezultate i izvodi relevantne zaključke
  • Smisleno prezentuje rezultate istraživanja
  1. Savremene tendencije i vrste istraživanja u nastavi geografije.
  2. Kvalitativna istraživanja u nastavi geografije.
  3. Pedagoški eksperiment u nastavi geografije.
  4. Akciono istraživanje u nastavi geografije.
  5. Izbor naučnog problema iz ugla prakse, nauke, kao i samih mogućnosti.
  6. Izrada projekta istraživanja, definisanje ciljeva, zadataka i naučnih hipoteza istraživanja.
  7. Varijable i indikatori u istraživanju.
  8. Izbor metoda i tehnika istraživanja.
  9. Vrste uzoraka i kriterijumi izbora.
  10. Konstrukcija i metrijske karakteristike instrumenata.
  11. Prikupljanje i sređivanje podataka.
  12. Statistički postupci za obradu podataka.
  13. Kompjuterski programi za obradu podataka (MS Office Excel, SPSS).
  14. Postupci analize i grafičkog prikazivanja podataka, interpretacija rezultata i pisanje izveštaja.
  15. Primena rezultata istraživanja u praksi.

Bakovljev, M. (1997). Osnovi metodologije pedagoških istraživanja, Naučna knjiga, Beograd.
Banđur, V. i Potkonjak, N. (1999). Metodologija pedagogije. Savez pedagoških društava Jugoslavije, Beograd.
Blattner, P., L. Urlich, K. Cook & T. Dysk (2000). Vodič kroz Microsoft Excel 2000. Computer Equipment and Trade, Beograd.
Kocić, Lj. (1983). Eksperimentalna pedagogija. Prosveta i Institut za pedagoška istraživanja, Beograd.
Matović, N. (2007). Merenje u pedagoškim istraživanjima. Institut za pedagogiju i andragogiju, Filozofski fakultet, Beograd.
Mužić, V. (1986). Metodologija pedagoškog istraživanja. Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Sarajevo.
Pešić, M. i saradnici (2004), Pedagogija u akciji. Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta, Beograd.
Ristić, Ž. (2006). O istraživanju, metodu i znanju. Institut za pedagoška istraživanja, Beograd.
Rosić, V. (2001). Teorijsko-metodološka utemeljenost pedagoških istraživanja. Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci. Rijeka.
Pallant, J. (2009). SPSS Priručnik za preživljavanje, Mikro knjiga, Novi Sad.
Članci iz stručnih časopisa koji su objavljeni na Internetu u kojima se prikazuju rezultati istraživanja pedagoških pitanja vezanih za nastavu geografije.