Metodika nastave geografije 2

  • Vrsta i nivo studija: Osnovne akademske
  • Nastavnik: dr Ljiljana Živković
  • Status predmeta: Obavezan
  • Broj ESPB: 3
  • Semestar: VIII
  • Broj časova: 2+2
  • Uslov: Upisana četvrta godina studija

Upoznati studente sa objektima rada i nastavnim sredstvima. Razviti kod studenata sposobnost realizovanja različitih vrsta nastave, kao i oblika, metoda i vrednovanja rada u nastavi geografije. Razviti umenja i veštine planiranja i pripremanja nastave, organizovanja terenskog rada i geografskih ekskurzija.

Kompetentnost studenata, budućih nastavnika, se zasniva  na primeni stečenih znanja, umenja i veština koja podrazumevaju iskustveno učenje kroz kritičku analizu teorije i prakse.

Objekti rada i nastavna sredstva, Objekti rada u nastavi geografije, Sredstva rada u nastavi geografije, Računar u nastavi geografije, Uloga udžbenika u nastavi geografije, Vrste nastave, Problemska nastava, programirana nastava, Individualizovana nastava, Individualno planirana nastava, Individualizovana nastava primenom računarskih obrazovnih programa, Dopunska i dodatna nastava, Timska nastava, Oblici rada u nastavi geografije. Definisanje oblika rada, Frontalni oblik rada, Grupni oblik rada, Rad u paru, Individualni oblik rada, Masovni nastavni oblik, Metodička korelacija nastavnih oblika, Metode rada u nastavi geografije. Pojam i klasifikacija nastavnih metoda. Metoda usmenog izlaganja. Dijaloška metoda. Metoda diskusije. Tekstualne metode. Ilustrativno-demonstrativne metode, Multimedija u nastavi geografije, Laboratorijsko-eksperimentalne metode. Korelacija nastavnih metoda, Geografske eskurzije, Pojam geografske ekskurzije, Obrazovnovaspitni zadaci ekskurzija, Planiranje i pripremanje geografskih ekskurzija, Izvođenje geografske ekskurzije,Završetak ekskurzije, Prednosti i nedostaci učeničkih ekskurzija, Terenski rad u nastavi geografije, Organizacija terenskog rada,Samostalni rad učenika, Domaći zadaci u nastavi geografije, Ocenjivanje i vrednovanje rada u nastavi geografije, Vrste ocenjivanja u nastavi, Nastavnik kao faktor ocenjivanja, Učenik kao faktor ocenjivanja, Principi ocenjivanja, Planiranje i pripremanje nastavnog rada, Značaj planiranja i pripremanja za nastavni rad, Globalno planiranje nastavnog rada, Interdisciplinarni tematski način planiranja,  Priprema nastavnika za nastavni čas.

Banđur, V. Potkonjak, N. (2006). Istraživački rad u školi. Beograd: Škol­ska knjiga.
Bruner, S. J. (1968). Processes of cognitive growth: infancy. Clark University Press.
Buttimer, A. (1983). The Practice of Geography. London.
Gojkov, G. (2003). Dokimologija. Vršac: Viša škola za obrazovanje vaspita­ča.
Golov, V.P. (1987). Sredstva obučeniя geografii i usloviя ih эffek­tivnogo ispolьzovaniя. Moskva: Prosveщenie.
Živković, Lj., Jovanović, S., Rudić, V. (2015). Metodika nastave geografije. Beograd: Srpsko geografsko društvo.
Živković, Lj., Živković, N., Jovanović, S. (2007). Uloga nastavnika geografije u formiranju ekološke svesti učenika u osnovnoj školi. Zbor­nik radova „Planska i normativna zaštita prostora i životne sredine“. Palić, APPS, Geografski fakultet Univerziteta u Beogradu.
Živković, Lj., Jovanović, S. (2009). Problemi zaštite životne sre­dine u sistemu formalnog obrazovanja. Zbornik radova „Planska i normativna zaštita prostora i životne sredine“, Palić.
Živković, Lj., Jovanović, S., Asentić, Ž. (2010). Teorijski as­pekt programirane nastave geografije. Zbornik radova Geografskog fakulteta, sv. LVIII, Beograd.
Živković, Lj. (2007). Zastupljenost ekoloških sadržaja u udžbenicima geografije za osnovnu školu. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Živković, D. (2007). Grafikacija-komunikacioni kanal kartografije. Zbornik radova, knj. 3, Prvi kongres srpskih geografa. Beograd.
Živković, D., Jovanović, J. (2005). Funkcionalna boja u karto­grafskom modelovanju. Zbornik radova geografskog fakulteta, sv. LIII. Beograd.
Živković, Lj., Jovanović, S. (2006). Realizacija oblika i meto­da rada upotrebom kompjutera u nastavi geografije. Zbornik radova Geografskog fakulteta, sv. LIV. Beograd.
Živković, Lj., Jovanović, S., Janić-Siridžanski, M. (2005). Teo­rijski okvir procesa samostalnog sticanja znanja u nastavi geografije u osnovnoj školi. Zbornik radova Geografskog fakulteta, sv. LIII. Beo­grad.
Jovanović, S., Živković, Lj., Miljković, O., Anđelković, S., Živković, N. (2011). Interdependance of the predictors of environmentally responsible behaviour. Journal of Environmental Protection and Ecology, vol. 12, book 4A, Sofia, Bulgaria.
Jovanović, S. Živković, Lj. Janić-Siridžanski M. (2006). Cooperative teaching geography, Global changes and regional challenges, Organize International Scientific Conference, Sofia, Bulgaria.
Mandić, D. (2003). Didaktičko – informatičke inovacije u obrazo­vanju. Beograd: Mediagraf