ОДРЖАН ОКРУГЛИ СТО „НЕТРАНСПАРЕНТНОСТ У ДОНОШЕЊУ ПЛАНА УЏБЕНИКА ЗА ОСНОВНЕ И СРЕДЊЕ ШКОЛЕ“

Поводом значајних новина у предлогу Плана уџбеника за основне и средње школе, 19. новембра 2015. године у Медија центру у Београду организован је округли сто на ком су представници стручне и академске јавности изнели своје ставове и упутили питања надлежнима. План уџбеника је документ којим се прописују уџбеници по предметима, областима и нивоима образовања, који се користе у образовно-васпитном раду.

Нови Закон о уџбеницима је ступио на снагу 12.08.2015. године. Чланом 44. тог Закона предвиђено је да се, у року од три месеца од ступања на снагу Закона, донесе подзаконски акт, односно План уџбеника. Законска процедура предвиђа да Национални просветни савет донесе План уџбеника, на предлог Завода за унапређивање образовања и васпитања. Међутим, Национални просветни савет није заседао од марта 2015. године и није познато да ли ће имати прилику да расправља о овом важном документу јер још увек није изабран председник тог тела.

„Ако Национални просветни савет не донесе План уџбеника у року од 45 дана од дана достављања предлога Завода, Закон је предвидео да план уџбеника доноси министар. И то може да учини већ данас, јер је Завод свој предлог Плана уџбеника доставио Министарству просвете, науке и технолошког развоја 5. октобра 2015. године. Поставља се питање хоће ли?“, стоји поред осталог у саопштењу објављеном после одржаног округлог стола.

Осим за четрнаест подручја рада у средњим стручним школама, за које је Завод сачинио посебне радне групе, за све друге нивое образовања План уџбеника су радили запослени у Заводу за унапређивање образовања и васпитања. Дакле, представници стручних друштава, матичних факултета, а пре свих наставници и учитељи нису били укључени у стварање овог важног документа за образовање наше деце, нити су на било који начин консултовани.

Но, заинтересовани представници академске и стручне јавности су имали увид у предлог Плана уџбеника који је Завод доставио Министарству. Уочене су значајне измене у односу на постојећи План уџбеника.

Своје мишљење о предлогу овог важног документа изнели су Наташа Николић Гајић, председница Савеза учитеља Републике Србије, Ана Блечић, чланица Националног просветног савета и председник Комитета за образовање Српског биолошког друштва и професор у гимназији, проф. др Иван Дојчиновић, председник Друштва физичара Србије, проф. др Душанка Милојковић Опсеница, Српско хемијско друштво, проф. др Дејан Шабић, члан ИО Српског географског друштва, доц. др Весна Ломпар, Филолошки факултет, професор српског језика, проф. др Зона Мркаљ, Друштво за српски језик и књижевност Србије.

У расправи се, како је наведено, издвојило више питања за министра просвете, науке и технолошког развоја:

  • Ако је наставни програм и даље истог обима, на основу чега предлагач препоручује смањење обима страна уџбеника?
  • Ако су исходи учења и даље исти, како ће се спроводити процес наставе и учења без радних свезака и других компоненти које чине уџбенички комплет?
  • У којој мери ће смањење обима уџбеника и укидање радних свезака и збирки задатака утицати на развој компетенција ученика и стандарде постигнућа, посебно у наставним предметима из чијих садржаја се проверавају знања ученика на завршном испиту?
  • Ако се претпоставља да део садржаја постојећих одобрених уџбеника треба да се пренесе у електронски додатак уџбенику, да ли то подразумева да сва деца и све школе у Србији имају техничке и материјалне могућности за коришчење овог додатка?
  • Да ли је План уџбеника дискриминаторан ако су радне свеске дозвољене ученицима који наставу похађају на језицима националних мањина, а нису предвиђене за ученике који наставу похађају на српском језику?
  • Да ли је План уџбеника сачињем за све изборне предмете?
  • Сви одобрени уџбеници су задовољили стандард по којем обим уџбеника одговара садржајима прописаним одговарајућим наставним програмима. Како је могуће да је сада тај обим неодговарајући и који део садржаја је сувишан?
  • Зашто су у доношењу Плана уџбеника заобиђени наставници који су одговорни за успешну реализацију наставног процеса, као и за постигнућа ученика?
  • Да ли ће Министар сачекати мишљење Националног просветног савета, тела које бира Народна скупштина Србије, или ће овако важан документ, са значајним изменама, сам донети?

„На овај начин желимо да апелујемо на министра просвете да предлог Плана уџбеника не усваја без конслутовања стручних друштава“, стоји у закључку учесника ове расправе.

Прес клипинг са округлог стола [pdf]

Dejan SDejan S 2